//Simple is better

THE BOSS
! Here is me !

Status : Busy with my study

Home About Linkies


Welcome to my blog. You've stuck in my unprivate diary. Its a place for me to meditate and share my emotions . I'm not perfect at all. But i try to be the better one. Insyaallah.

Love them
Awesome people!



Credits

Basecode: Syuu.
Full edit: MissPanda
Re-Edit by: Amanina Azizan

coklat oh coklat
ok2,,entry saya yang terbaru adalah tentang makanan kesukaan saya,,nak tahu apa dia,,yeaahhh inilah makanan kegemaran saya ea,,


yeaahh inilah makanan kegemaran saya


so inilah penyelidikan pertama saya,,pasal selidik menyelidik ni dah mula saya suka sejak ada orang bagi saya cadangan supaya menjadi penyelidik,,biar ilmu saya makin berkembang,,hehe,,so saya mulakan penyelidikan saya dengan makanan kegemaran saya ini ea,,sebenarnya Koko yang terdapat di dalam coklat gelap merupakan antioksidan yang kuat. Kajian perubatan mendapati pengambilan sedikit coklat gelap yang bermutu tinggi boleh memberi kesan positif ke atas tekanan darah dan tahap kolesterol, seterusnya membantu mengurangkan risiko penyakit jantung.

Menurut seorang pakar penyelidik dari universiti di Jerman, coklat gelap dapat membantu menurunkan tekanan darah. Walaupun begitu, penyelidik tersebut turut menekankan bahawa penurunan tekanan darah juga boleh dicapai sekiranya anda turut mengawal pengambilan kalori dan mengurangkan makanan yang mengandungi kadar lemak, gula dan garam berlebihan.

Kandungan unik coklat gelap boleh merangsang otak untuk mengeluarkan lebih banyak endorphin dan serotonin, iaitu bahan kimia yang memainkan peranan penting untuk ,  tidur, memori dan mengurangkan stress. Pengambilan sedikit coklat gelap di antara waktu makan juga boleh membantu mengawal selera makan.so tak hairan la sebenarnya coklat juga ada kebaikan untuk kita,,and tak salah kalau saya suka makan coklat ye,,hehe,,

Antioksidan di dalam coklat gelap

Coklat gelap merupakan antara coklat yang mengandungi antioksidan yang tinggi. Antioksidan ini membantu menyingkirkan radikal bebas dan molekul membahayakan yang boleh memberi kesan terhadap penyakit jantung dan penykit-penyakit lain.
Kajian mendapati bahawa kehadiran susu akan menghalang penyerapan antioksidan yang diperolehi daripada coklat ke dalam tubuh. Oleh itu ambil coklat gelap dalam kadar sederhana tanpa disusuli dengan minuman seperti susu agar penyerapan antioksidan ke dalam tubuh lebih berkesan.

Kajian tentang manfaat coklat ini telah dilakukan terhadap 6 lelaki dan 7 wanita berumur dalam lingkungan 55- 64 tahun yang  telah didiagnosis menghidap tekanan darah tinggi sederhana. Di dalam kajian tersebut, setiap 2 minggu responden dekehendaki memakan 100 gram coklat dan diarahkan mengimbangi kalori yang diambil sebanyak 480 kalori dengan tidak memakan makanan lain yang mempunyai nutrient dan kalori yang sama. Sebahagian dari responden mengambil coklat gelap dan sebahagian pula mengambil coklat putih.
Hasilnya, responden yang mengambil coklat gelap menunjukkan kesan yang baik terhadap kadar tekanan darah tinggi mereka manakala mereka yang mengambil coklat putih tidak menunjukkan sebarang perubahan pada kadar tekanan darah tinggi mereka.so sesedap mana pun coklat putih,,coklat gelap juga memberikan kesan baik dalam tubuh badan kita daripada coklat putih ya,,
so jangan marah syida kalau syida suka makan coklat ea,,tak macam member syida,,asik marah syida je makan coklat,,uhuhhu,,lepas ni nak makan coklat la,,dalam sehari makan sekali pun jadi la,,kalau bajet cukup la,,tak pun ada orang belanja lagi la ok,,ngeh3,,ehhejom2 lihat gambar-gambar coklat yang syida cuba cari dekat google,,heheeh


chomel tak coklat ni,mesti ada yang tak sanggup nak makan kan



waa nampak sedap je kan,,

 pergghh kalau la dapat macam ni,,


cantikkan,,kalau syida tak sanggup nak makan


ni kalau budak mesti cepat je abis


my future boyfriend or husband,,i want like this,,boleh ea,,hehe

conclusionnya,,coklat is everything to me,,hehehe,,,gila coklat betul syida ni,,ngeh3